top of page
Writer's pictureAntti Horttana

Basso: Efektien alkeet

Updated: Oct 21, 2023

Tässä kirjoituksessa annan ehdotuksia miten efektien maailmaan on nykyään hyvä sukeltaa. Syventäviä kysymyksiä voi heittää kommentteihin!


 

Kaupat ovat nykyään pullollaan mitä erilaisempia efektipurkkeja ja signaaliprosessoreita (hienompi termi samalle aiheelle). Mistä vasta-alkaja voi sitten tietää, mikä laite ensimmäisenä kannattaa hankkia? Tähän minulla on aika vahva kanta; multiefekti on nykyään hyvä aloittelijan valinta! Multiefektin avulla voi samalla rahalla tutustua moniin erilaisiin efektityyppeihin, ominaisuuksiin ja niiden järjestyksen merkitykseen.


Digitaalinen mallintaminen on nykyään niin kehittynyttä, että asiaan syventymättömän on vaikea erottaa onko kyseessä "aito analoginen" putiikkitason (satojen eurojen arvoinen) pedaali vai merkittävästi edullisempi digitaalinen kopio samasta laitteesta. Markkinoilla on useita ammattilaistenkin suosimia multiefektejä, jotka sisältävät kymmeniä tai jopa satoja erilaisia efektejä ja vahvistinmallinnuksia. Hintahaarukkaa laitteissa löytyy runsaasti, reilusta satasesta useaan tuhanteen äyriin. Kääntöpuolena näissä laitteissa on toki säädettävyyden ja valikoiman aiheuttama runsauden pula, mikä voi olla aloittelijalle haastavaa ja jopa ahdistavaa. Tätä ahdistusta voi helpottaa pyytämällä opastusta kavereilta jolla kokemusta on, tai vaikkapa opettajalta joka asioista jotain ymmärtää. Tunnissa tai jopa puolessa ehtii paljon, minulta voi varata semmoisen vaikkapa täältä!


Tässä muutama multiefektiesimerkkiä erilaisille budjeteille:


100-200€: Zoom B1X FOUR Bass Multi-effects Processor

500-600€: HX Stomp, TC-Electronics Plethora X5 ***

1000€: Boss GT1000, Helix LT

About 2000€ ja ylöspäin: Neural DSP Quad Cortex, Axe FX III


*** = Allekirjoittanut suosittelee budjetin salliessa tätä hintaluokkaa alkuun. Se on ominaisuuksien ja hinnan osalta mukavassa tasapainossa.

 

Mikäli kuitenkaan multiefektipedaali lukuisine säätöineen ei kiinnosta, vaan haluat panostaa johonkin tiettyyn efektiin, tässä pari basisteille yleisintä efektityyppiä esimerkkituotteineen (ei sponsoroituja):


  1. Kompressori (compressor): Tämän tarkoitus on tasoittaa soitossa tapahtuvia volumen vaihteluita. Varsinaista selkeää väriä kompressori ei soundiin tuo, ja täten termin "efekti" käyttäminen tässä tapauksessa voi olla harhaanjohtava. Erityisen hyödyllinen vaikkapa släpätessä. Esimerkki perushyvästä kompressorista: Electro Harmonix Bass Preacher

  2. Särö (overdrive & distortion & fuzz): Kitaristeille tuttu, hyödyllinen ja kiehtova efekti myös basisteille moneen musiikkityyliin, muuhunkin kuin metalliin. Tuo soittoon erilaista, vähän epätyypillisempää näkökulmaa. Englannin kielen termit viittaavat järjestyksessä miedosta voimakkaampaan efektin laatuun, overdriven ollessa miedoin ja fuzzin ollessa nuhjuisin ja "synteettisin". Esimerkki perushyvästä säröpedaalista: Boss OBD-3 Overdrive

  3. Envelope Filter: Viihteellinen, auto-wahinakin jossain tapauksissa tunnettu efekti, joka reagoi soiton voimakkuuteen tyypillisimmin niin sanotulla "wau wau" -soundilla. Tuo soittajalle hymyn huulille, ja toimii erityisen hyvin esimerkiksi funkissa. Esimerkki perushyvästä envelope filtteristä: Electro Harmonix Bass Balls

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page